Djeca i mediji

Današnja djeca se rađaju i odrastaju uronjena u digitalno okruženje te se potreba za medijskom pismenošću, prvenstveno djece i mladih, ali i odraslih koji o njima brinu, nameće kao neophodna za pravilan razvoj, dobrobit i sigurnost, kao i snalaženje i življenje u suvremenom svijetu. Stoga se medijska pismenost smatra jednom od ključnih kompetencija 21. stoljeća.

Medijska je pismenost skup vještina koje nam omogućavaju da analiziramo i propitujemo sadržaje kojima smo izloženi te procjenjujemo njihovu točnost i pouzdanost izvora.

 
 
Mediji sami po sebi nisu ni dobri ni loši, već je važno kako se prema njima odnosimo i kako ih koristimo u svakodnevnom životu. Neprimjerena i pretjerana upotreba medija u svakodnevnom životu djeteta može nepovoljno utjecati na njegov opći razvoj, a promišljenim i kontroliranim korištenjem možemo obogaćivati i proširivati iskustva i procese učenja djece. Mediji nikako ne smiju zamijeniti stvarna iskustva djeteta u istraživanju svoje okoline, emocionalne doživljaje i neposredne socijalne interakcije. Stoga je važno da roditelj, nakon što je omogućio djetetu brojna stvarna svakodnevna iskustva kroz igru i interakcije s bliskim osobama i ljudima iz neposrednog okruženja, svjesno odabire sadržaje za svoje dijete koji su u skladu s njegovom dobi i razvojnim potrebama te da kontrolira vrijeme provedeno uz ekrane (televizija, tablet, računalo, pametni telefon...). To nije uvijek lako i roditelji su izloženi brojnim izazovima, jer često ni sami nisu dovoljno osviješteni i osposobljeni za primjereno korištenje medija u svom svakodnevnom životu i životu svoje obitelji. Roditelji su prvi i najvažniji modeli svojoj djeci, pa će način na koji oni sami koriste medije uvelike utjecati i na način kako će ih djeca prihvaćati te razvijati navike  koje će definirati njihov stil ponašanja pa samim time i daljnji razvoj.

 
 

Smjernice za roditelje:
(preporuke Američke pedijatrijske akademije, prema Poliklinici za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba)
  • Izbjegavajte upotrebu digitalnih medija kod djece mlađe od 2 godine
  • Djeci u dobi od dvije do pet godina ograničite vrijeme uz ekrane na sat vremena dnevno, uz pažljivo birane sadržaje i razgovor o sadržajima kojima su djeca izložena
  • Kod starije djece postupno povećavajte vrijeme koje provode uz ekrane, ali imajte na umu da ono ne bi trebalo prelaziti dva sata dnevno
  • Ugasite elektroničke uređaje kada ih ne koristite
  • Postavite pravila o količini vremena uz ekrane, primjerenim sadržajima i vremenu kada su oni dopušteni
  • Osigurajte zajedničko vrijeme za obitelj bez ekrana (npr. tijekom igre i zajedničkih obroka)
  • Izbjegavajte korištenje vremena uz ekrane sat vremena prije spavanja
  • Izbjegavajte izloženost djece sadržajima neprimjerenima dobi, kao što su agresivni, seksualni i zastrašujući sadržaji, ili jako dinamični sadržaji koje dijete ne razumije, a koji djeluju preplavljujuće
  • Ograničite izloženost djece marketinškim sadržajima i pomozite im razumjeti njegovu prirodu
  • Potičite konstruktivnu upotrebu digitalnih medija kroz edukativne sadržaje i aktivnosti
  • Budite prisutni uz djecu dok koriste digitalne medije, kako biste imali uvid u njihove aktivnosti i mogli ih usmjeravati
  • Zajedno s djecom koristite digitalne medije, kako biste upoznali njihove navike i interese, pratili njihove aktivnosti i sadržaje kojima su izloženi te im pomogli razumjeti sadržaje i primijeniti znanja kojima su izloženi
  • Izbjegavajte postavljanje televizije, igraćih konzola i drugih digitalnih uređaja u spavaću sobu djeteta, kako biste lakše pratili i ograničavali njihovo korištenje
  • Upoznajte se s aplikacijama, video igrama i drugim vrstama sadržaja koje vaše dijete koristi, birajte aplikacije prilagođene djeci i one edukativnog sadržaja, pri čemu ih najprije istražite na stranicama organizacija kao što je Common Sense Media
  • Obratite pažnju na vlastite navike upotrebe elektroničkih uređaja i načine provođenja slobodnog vremena – budite dobar primjer djeci
  • Istražite različite načine na koji možete umiriti dijete i poticati razvoj njegovih strategija suočavanja s neželjenim i teškim situacijama i izbjegavajte korištenje malih ekrana u tu svrhu
  • Osigurajte dovoljno vremena u slobodnoj igri, igri na otvorenom, čitanju djetetu i drugim razvojno poticajnim aktivnostima
 
Više o ovoj temi možete pročitati na sljedećim poveznicama:

https://www.poliklinika-djeca.hr/publikacije/zivjeti-zajedno-u-svijetu-koji-ne-poznajemo-roditeljstvo-i-odrastanje-uz-suvremene-tehnologije-u-predskolskoj-dobi/


https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2018/04/Djeca-i-mediji-knjizica_medijska_pismenost.pdf


https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2018/04/Slikovnica-o-medijima.pdf

 
 



© 2021 Vrtić Trešnjevka. Sva prava pridržana.